tisdag 30 oktober 2007

Ologisk internetbank & sega gubbar

Jag blir galen!

Ska det vara så svårt att få till en bra internettjänst? Jag undrar!
Bytte bank i samband med husköpet och gick från SEB, som valt att lämna orten där jag bor, till Swedbank. Har haft SEB sedan -99 och har alltid varit nöjd med deras internettjänst. Den har alltid varit genomtänkt med bra struktur, endast enkla handgrepp och smidig översikt. När vi började kolla runt bland de andra bankerna så såg vi föutom det uppenbara (räntorn) till hur internettjänsten såg ut. Nordea avskrevs direkt p.g.a tvivelaktigheter med "trisslotter", SHB (Handelsbanken) använder säkra certifikat som installeras på den PC du använder. De föll dock på osmidighet då vi ofta betalar räkningar både på jobbet och hemma. Även SHB hade skraplotter som man kunde använda till att betala räkningar el dyl på annan plats, men föll då på samma som Nordea.

Vi kollade även på Swedbank och de använder samma lösning som SEB, d.v.s med säkerhetsdosa. Detta var helt klart ett plus och deras räntor låg snäppet lägre än både SHB och SEB. Dessutom hade de förmånliga kringtjänster (a.k.a lull-lull) som vi gillade, fränmst genom det s.k Mer-konceptet.

Vi har ni varit kunder hos Swedbank i en månad och jag kan inte förstå hur vi ska kunna hålla ordning på våra räkningar så länge inte bara en av oss lägger in dem. Säg att min sambo lägger in 5 räkningar och jag lägger in 5 räkningar. Innan förfallodagen ser jag ENDAST mina räkningar, inte hennes - Detta trots att alla går mot samma konto som vi har gemensamt (Servicekonto).

Tycker även det är en lite väl krånglig process att lägga in räkningarna, speciellt för oss som är nya kunder. Man väljer att lägga in flera räkningar, fyller i pg/bg-nummer och bekräftar detta. Då kommer man till en bekräftelse per mottagare där man får välja om det är PG el BG, borde inte det göras redan där man fyller i siffrorna? Dessutom får man bekräfta med kod för varje mottagare som läggs till i mottagarlistan. Dessutom får man klicka på en knapp för att hämta namnet? Jösses, ge mig hellre möjlighet att ändra namnet och hämta det med automatik.

Där är faktiskt SEB riktigt bra. Man fyllde i allt detta i ett formulär, klickade i om man ville spara mottagaren, och bekräftade först när alla räkningar var inlagda.

Hoppas de blir bättre snart, annars kommer jag bli tokig..

Nu till något annat.. Sega gubbar! (inte godis)

Jag väntar fortfarande samtal från en lokal firma som sagt att de skulle konfigurera min Netgear Rangemax accesspunkt som jag köpte av dem i samband med att vi flyttade till huset. Har god vana med såna produkter, men denna ville inte fungera som jag ville. De har nog haft apparaten i två veckor nu och jag har inte hört ett knyst trots att det skulle vara, och jag citerar; "busenkelt"?

Samma sak gäller en lokal elektriker som vi haft önskemål om att anlita för att byta ut våra gamla konvektor-element i huset.. För två veckor sedan sa han att han skulle höra av sig när han fick tid, men inte ett ord vi hört.. Ärligt talat, så mycket kan inte ens han ha att göra..?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Erkänn att du inte vill vara med!

Anonym sa...

Opps, kommenterade fel inlägg nyss... får väl skriva nått om Swedbank för att kompensera.

Det är krångligt men när man lagt in sina pg/bg nummer en gång måste man inte bekräfta dem igen. Jag kör dessutom många som e-faktura och för att slippa knacka OCR-nummer. E-kort funkar också bra.

Synd att det inte funkade med det delade servicekontot för det var nått som skulle passar min Linda och mig. Vi får skriva till Swedbank och klaga för de verkar faktiskt lyssna på synpunkter.