torsdag 29 januari 2009

Inte mycket har hänt, men mat är ju oftast ganska gott..

Föräldraledigheten går vidare och det lämnas och hämtas på dagis, handlas, plockas och leks mest hela tiden..

Veckans nya recept inmundigade vi idag, om än i tre omgångar.. Torsdagar är ingen "äta tillsammans"-dag för oss av olika anledningar..

Här kommer receptet iaf..

Skinkgryta med apelsin och oliver
Jag vet, jag tyckte oxå att det lät märkligt, men det var gott - tycker åtminstone jag själv och min treåring.. Sambon har inte sagt något ännu så jag vet inte.. :D

Ingredienserna då (för 4 pers)..
1-2 gula lökar
2 morötter
2 msk olja
400 gr skinka (på bit)
3 dl hönsbuljong
2 apelsiner
ca 20 gröna oliver
1 msk Maizenaredning för ljusa såser
Salt (1 tsk), peppar (1 krm) och curry (1 tsk)

Skala och skiva löken och morötterna,
Fräs lök och morötter tillsammans i grytan.
Strimla skinkan och låt den fräsa med löken och morötterna några minuter.
Krydda med salt, peppar och curry.
Häll över buljongen och låt puttra i ca 10 minuter.
Skala och skär apelsinerna i hinnfria klyftor och tillsätt dem i grytan.
Blanda i oliverna.
Strö över redningen och koka i ca 1 minut.

Servera med kokt ris och en god sallad

Inga kommentarer: