söndag 16 december 2007

Julen närmar sig med stormsteg..

Om 7 dagar och 25 minuter är det så dags igen.. Julafton!

För första gången ska vi vara värdar för årets julfirande.. Vi slipper alltså flacka runt som vi gjort de senaste åren och det känns fantastiskt skönt.. Och ärligt talat så är det först nu vi har kapacitet för det.. Vi har inte riktigt fått plats tidigare.. Dessutom så har både jag och min sambo varit väldigt traditionsbundna och velat fira julen "som vi alltid firat den"..

I mitt fall så har det varit att äta hemma hos mina föräldrar för att sen, efter Kalle, gå över till min mormor och morfar och fira resten av julen där.. Vi har varit ca 20 pers tidigare om åren och det har allt som oftast varit väldigt trevligt..

Men saker o ting förändras.. Min mormor och morfar orkar och kan inte längre, vilket man förstår.. Åldern tar ut sin rätt liksom.. Så nu är dte dags för oss att påbörja en ny tradition.. Vi bjuder hem våra föräldrar till vårt hem, bjuder på mat och förhoppningsvis en trevlig kväll..

Undrar om man kan få tag i tomten på något vis? Han skulle behövas nu..

Jag blir bara så trött på hela den hör jul-hysterin som för varje år blir värre och värre.. Det är julkort, presenter, julmat, pyssel och fan och hans kusin.. Jag är inte särskilt planerande av mig och som alltid har jag långt kvar till mina julklappsinkö är färdiga.. Julkort har vi börjat att tänka på nu.. Matlistan är skriven, dock i väldigt grova drag..

Ett utdrag:

Sill (lätt som en plätt, men svärmor satte tomtar på sambons loft med snack om egen inläggning. Nä någon måtta får det vara)
Prinskorv (lätt)
Köttbullar (lätt, om man köper dem klara - men här ska det rullas och stekas)
Janssons Frestelse (potatis och anjovis, lätt - men det ska göras också)

Sen ska det vara rödbetssallad, några varianter av lax, julskinkan ska fixas, bröd ska köpas (glutenfritt helst)..

Och mitt i allt detta ska man hinna köpa julklappar, skicka julkort och jobba.. Och dessutom måste vi ju VABBA några dagar till då lilltjejen fortfarande brottas med sina prickar..

Och på fredag går jag på beredskap plus att vi ska ner till Uppsala för ännu ett besök hos urologen.

Körigt? Ja det kan man säga.. Men för mig är det ett normaltillstånd!

Jag borde gå en kurs i planering.

Inga kommentarer: