måndag 10 december 2007

Måndag morgon

Ja så är det ju.. Ännu en helg är avverkad och 2:a advent är ett faktum, trots att vi "glömde" tända det där andra ljuset igår..

Nu undrar ni säkert vad som hänt sedan jag sist skrev.. Ärligt talat inte särskilt mycket.. Det har ju varit helg! och helg är till för att vila, och vid den här tiden på året - julpynta, vilket jag börjar bli expert på att ducka ifrån.. ;)

Familjen hade faktiskt ett litet projekt i helgen, vi gjorde ett pepparkakshus.. Nä, jag bakade varken väggar eller tak. Det finns färdiga modeller att köpa för 19 kronor, jag lovar att det är värt det.. Tyvärr så är resten av bygget ingen dans på rosor heller.. Smält socker blir fruktansvärt varmt och lättflytande och man bränner sig lätt. Kristyr eller vad det heter som man dekorerar med är till för de med någon form av artistisk talang, vilket inte jag har.. Non-stop godis som man ofta använder till dekoreringen är godis, och godis är gott vilket kan leda till att det tar slut, innan huset fått sin beskärda del..

Att göra pepparkakhus med sin 2-åriga dotter är bara det ett prov, verkligen! Hon vill vara med från början, och självklart fick hon det. Det är ju trots allt för hennes skull vi gör det (?).. Hon fick uppdrag att, med kristyr-tuben, dekorera ena takhalvan.

*kras*

Taket i tre delar.. Så bra! Lösningen på detta heter antingen Karlssons Klister eller smält socker. Vi valde det senare.. *pensla pensla* Taket fixat! *jubel*

Dags att sätta ihop delarna.. Mer smält socker.. Brännskadat finger.. Knappast 90-gradigt bygge.. *suck*

*kras*

VA F-N!

Sista väggen gick i två delar.. Mer smält socker.. *pensla pensla*

Taket och skorstenen monteras till slut och denna pärs är över, för i år..

2-åringen som var med från början gav upp tidigt då hon hellre äter pepparkakan än leker med den.. Tack o lov åt hon inte av delarna..

Fick senare på söndagen ett samtal från några vänner som undrade om vi ville hänga med på bio, och bio kan vara trevligt så vi bestämde oss för att haka på..

Filmen vi såg var Guldkompassen vilken vi hade sett reklam för kvällen innan. Jag hade inga som helst förhoppningar om att denna film ens skulle vara sevärd, vilket den knappt var.. Pratande husdjur (s.k Deamons), konstiga ord och isbjörnar i rustning.. Jisses!

I huvudrollerna såg vi bl.a Ian McKellen som vildsint isbjörnskung, Nicole Kidman som en "Cruella de Ville-typ" och Daniel Craig som äventyrare och lärare i bästa Indiana Jones-stil.. Hans roll i detta epos var dock väldigt liten men det kanske förändras framöver..

Detta är nämligen en trilogi, baserad på Phillip Pullmans verk "His Dark Materials"..

Det var en salig blandning av Harry Potter, Sagan om Ringen-trilogin, Narnia: Häxan och lejonet och Blade 3..

Tycker nog att Guldkompassen borde vara en barn/ungdomsfilm, i stil med Harry Potter.. Tyvärr så är den på tok för brutal för det..

Hur som helst var det inget för mig, inte för att jag hade trott det heller.. Men popcorn och Cola är aldrig fel.. :)

Väl hemma avslutades kvällen med de sista avsnitten av 24 och nu får äntligen Jack Bauer vila lite, till nästa säsong börjar..

Sammanfattningsvis en bra säsong även om jag håller med författarna som börjar ledsna lite på upplägget med CTU, presidenten och Jack med allt vad det betyder.. Vi har sett det mesta förr och det börjar bli upprepningar..

Ta t.ex den där lobbyisten som var spion åt ryssarna och hade en affär med Vice presidentens närmaste medarbetare.. Var det inte i säsong 1 eller 2 som en av presidentens närmaste hade en affär med en av bröderna Drazen? Den "nu lurar vi boven"-grejen tyckte jag var onödig.. Hade varit enklare att sätta Jack på honom så hade han förmodligen pratat inom loppet av fyra minuter.. Dessutom hade vi sluppit en så uppenbar upprepning.

Med det sagt så får jag ändå erkänna att jag förmodligen kommer vänta med lika stor förhoppning inför nästa säsong oxå! :)

Inga kommentarer: