måndag 26 november 2007

Felia var god dröj..

Två dagar!

Det tog det för Telia att konstatera att någon hade kopplat fel i en telecentral..

Allt började i fredags vid 08.45 när vi helt plötsligt tappade internetuppkopplingen på jobbet. När den gick ner tappade vi dessutom våra telefoner då vi kör via IP.. En direkt förödande situation för en "driftcentral" som den vi sitter på..

Tursamt nog har vi alla möjlighet att jobba hemifrån, vilket de flesta också gjorde.. Men för min egen del var det bara att sitta kvar.. Jag har, tyvärr, utsetts till att vara kontorets "Lokalt tekniskt ansvarige" och jag var tvungen att invänta tekniker från Telias underleverantörer..

Låter inte så farligt kanske..?

Det är det inte heller, om någon kommer.. I fredags dröjde det 5 timmar innan någon kom förbi. Han konstaterade att vi inte hade någon signal på vår inkommande fiber.. Det hade jag redan konstaterat då vårt modems lnk/act-lampa ej blinkade.. Ner i källaren, ingen signal där heller.. Ok! Felet måste ligga någon annanstans, utanför huset..

Fick besked att "vi får se om någon vill ut och jobba" och "vi vi hör av oss på måndag", blev arg och åkte hem..

Måndag morgon.. Tekniker skulle komma vid 07.30.. ingen kom.. Ensam på kontoret efter 11.. Fortfarande ingen tekniker.. Ringer och jäktar på vår egen helpdesk lite som höjer prio på mitt ärende..

Det skulle dröja ytterligare 2½ timme innan två teknikerna kom till kontoret och då hade de konstaterat att någon hade satt kablarna fel i centralen..?

Den första teknikern hade kollat centralen redan på fredagen och allt såg schysst ut då, enligt honom.. Sure!

Inga kommentarer: